Hvad er et Fyrskib

Vejviser for skibe, som de er blevet kaldt siden det 17. århundred. Tidligere tjente gamle Fisker og Sejlskibe. med en mast med en petroleums lanterne hæng op, for at advare søfarende i god tid.

Først i det 19. århundrede blev Fyrskibene udlagt på faste stationer og brugt I begyndelsen af det 20.århundrede blev Fyrskibene udstyret med elektrisk lys i lanternerne, disse blev forsynet med strøm fra dieselmotorer. store akkumulatorer sørgede for jævn forsyning og sikkerhed.

Fyrskibene blev mønstret med 6 - 8 mand, der skiftede en gang om måneden, senere 14 dages skift.
Livet på et fyrskib var præget af lange vagter, kedsomhed og nogle gange stor fare, somme tider kunde den lange isolering fra land give nogle skibskuller.

Jobbet for Skibsfører, var at holde den nøjagtige position og skrive logbog.

De andre fik tiden til at gå , ved alt forefaldende arbejde om bord.

Faren om bord bestod ikke i det lunefulde vejr eller store storme, for dertil var de bygget

Den største fare var andre skibe der rettede deres kurs ind, nogle gange for direkte mod fyrskibet og i tåget vejr med stor fare for kollision til følge.

De store omkostninger på ca. 7.000.000 om året , var en af grundene til at alle fyrskibe i Danmark blev trukket ind og erstattet med ubemandede fyr signaler.

Fyrskibet Horns Rev.jpg