Fyrskib No. XII

OYHR

Bygget 1879 af egetræ på De forenede Oplagspladser og Værfter på Christianshavn i Danmark. Skibet var fra begyndelsen udstyret med Lys tårn og Tågehorn.

1903 blev tågehornet drevet af en dampmaskine
1924 blev den udskiftet med en dieselmotor.
1915  blev den udstyret med en undervandsklokke. så var det muligt for andre skibe at stedbestemme positionen selv i meget tåget vejr. Denne form for pejling blev ikke meget anvendt, for skibene ville ikke investere i lytteudstyr.

Fyrskibet i sine bedste dage ved Christiansholmskanal, sådan så den ud på mange postkort og suveniers. Foto: Media Press

Fyrskibet i sine bedste dage ved Christiansholmskanal, sådan så den ud på mange postkort og suveniers.
Foto: Media Press

Længde: 30 m
Bredde: 6 m

Skibet blev udlagt på position.
1880 - 1889 Anholt Knob
1889 - 1895 Horns Rev
1897 - 1901 Læsø Trindel
1903 - 1914 Læsø Trindel
1916 - 1920 Læsø Trindel
fra  1925 Schultz Grund
Solgt til grosserer A.L.Sørensen, København.
Ingen information for de sidste 20 år.

Indsats: 74 år.

Ophugget ca: 2000

Fyrskib no. XII sank den 28 november 1998.

Fyrskib no. XII sank den 28 november 1998.

Foto: BULITO 2001

Foto: BULITO 2001

1953 blev skibet solgt til skrothandler A.L.Sørensen København, han købte skibet fordi kobberpladerne i bunden oversteg købsprisen.

Kort derefter sank skibet , fordi det blev utæt. Skibet blev lænset og solgt til en anden køber for 4000 kr. Derefter fulgte en lang periode, hvor skibet lå på solsiden i Christiansholms Kanal i København, hvor ejeren brugte den som bolig og køreskole. ( se billedet ) der stod køreskole Fyrskib XII på siden af hans biler.

Den 28 november 1998 sluttede den som bolig-.skib var blevet solgt en 1/2 år tidligere til en børsmægler, hans søn holdt en stor fest med unge mennesker om bord, flere naboer følte sig forstyrret af den megen larm, og besluttede sig til at kappe strømmen til skibet. 

Hvad de ikke vidste, var at de derved satte lænsepumperne ud af drift  Brandvæsnet forsøgte at holde skibet oven vande med pumper, der blev hentet dykkere der skulle stoppe hullerne i bunden og man forsøgte at genetablere strømmen lykkes det ikke og skibet sank.

Da skibet i denne smalle kanal, blev en hindring for sejladsen, lod man den hurtig fjerne, og placerede den i nærheden ved B og W værftet. Der ligger det endnu som vrag, over ejeren, konkursboet og udpantninger vides d.d. intet.

Skibet var udstyret med en El-fyrmast, men på billedet kan man ane kurven til en petroleums lampe. Man kan også ane det store tågehorn, der kunne drejes 360"

Skibet var udstyret med en El-fyrmast, men på billedet kan man ane kurven til en petroleums lampe.
Man kan også ane det store tågehorn, der kunne drejes 360"

Om den nogensinde finder en ejer ,der kan have glæde af den ,er tvivlsom. Foto: BULITO 2001

Om den nogensinde finder en ejer ,der kan have glæde af den ,er tvivlsom. Foto: BULITO 2001

Fyrskibet befinder sig i dag på Holmen ( Refshaleøen ) den står på grund og er fyldt til overdæk med vand, skibet ligger med Bagbords lønning op ad kajen.

Fyrskibet befinder sig i dag på Holmen ( Refshaleøen ) den står på grund og er fyldt til overdæk med vand, skibet ligger med Bagbords lønning op ad kajen.

Agterdækket på Fyrskib XII. Hele overdækket blev belagt med glasfiber for at holde skibet vandtæt fra oven. Foto: BULITO 2001

Agterdækket på Fyrskib XII. Hele overdækket blev belagt med glasfiber for at holde skibet vandtæt fra oven. Foto: BULITO 2001

Fyrskib No. XII , er nu forsvundet for altid, håber det bliver den sidste der forsvinder.

Fyrskib No. XII , er nu forsvundet for altid,
håber det bliver den sidste der forsvinder.