Fyrskib No. XIII

«ARK XIII» Kendingsmærke: OYHT

Bygget 1880 af egetræ på De forenede Oplagspladser og Værfter på Christianshavn i København.
Skibet var fra begyndelsen udstyret El-fyrtårn og Tågehorn.

Længde: 30 m
Bredde: 6 m

Skibet blev udlagt på position
1882 - 1889 Horns Rev ( afløste Fyrskib XII )
1889 - 1896 Reserveskib
1896 - 1902 Horns Rev
1903 - 1912 Gedser Rev
Fra 1916 Læsø Rende
Den sidst kendte position Læsø Rende fra 1916
1913 blev dens dampmaskine udskiftet med 2 dieselmotor på 11 HK og 2 kompressorer til at betjene sirenen.
Omkring 1920 blev den også udstyret med et moderne radioanlæg

Indsats 92 år.

1912 solgte det Danske Fyrvæsen skibet til daværende Justitsminister. Skibet skulle tjene som opholdssted for rehabilitering for straffefanger og husvilde.

Den masteløse fyrskib lagde sine første år ved Frederiksholm Kanal sammen med fyrskib X og fyrskib XI.

Skibet har til i dag bevaret kobberbeklædningen. Lanternen var i en forfærdelig tilstand, og ligger nu på Esbjerg Fiskeri og Søfartsmuseum.

1992 blev skibet solgt til ejerne Ena og Peter Kugler , og ligger i dag ved Kalvebod Brygge, direkte ved indgangen til Frederiksholms Kanal.

Navnet på agterspejlet minder Arki Noa, ARK XII.

Styrbordsside er smykket med ko-øjne og det tildækkede overdæk. Bagbordsside på vandsiden er skibet udstyret med store panorama vinduer. De fleste lukafer er endnu intakte , men behøver en grundig overhaling.

Ifølge rygter er skibet til salg.?

Skibet ligger i dag til kaj ved Christians Brygge i København.

Fyrskibet på sin nuværende position. Foto: BULITO 2001

Fyrskibet på sin nuværende position. Foto: BULITO 2001

Direkte ved indsejlingen til Frederiksholm`s Kanal, ligger den som beboelsesskib. Foto: BULITO 2001.

Direkte ved indsejlingen til Frederiksholm`s Kanal, ligger den som beboelsesskib. Foto: BULITO 2001.