Motorfyrskib No. II

OYHN, «Nyhavn 71»

Motorfyrskib Nr. II set fra agten. Foto: BOLITO 2001

Motorfyrskib Nr. II set fra agten. Foto: BOLITO 2001

Bygget 1916 af egetræ.på Rasmus Møllers Værft i Fåborg

Længde: 33,58 m
Bredde: 6,82 m
Depth: 3,47m Displacement: 342 t.
125 HK fremdrivningsmotor.

Skibet blev udlagt på position
1917 - 1920 Gilleleje Flak N
1920 - 1927 Grådyb station.
1927 Horns Rev station.
1930 - 1939 Vyl station ( 40 km vest for Esbjerg )
1946 - 1947 SW 1 station (40 km vest for Thyborøn)
1947 - 1969 Vyl station.
yderlige årstal er ikke kendt.

1978 solgte Farvandsvæsenet på auktion skibet til Dragør Sejlklub for 31.000 kr.  Det ankom under stor festivitas til Dragør den. 16. september 1978 eskorteret af " Fulton" og "Mercantic". Man gik straks i gang med at ombygge skibet indvendigt til klublokaler, hvortil Dragør Kommune bevilgede 350.000 kr. . Tipsfonden gav 50.000 kr. og hertil kom et banklån på en halv mio. kr.

Den til restaurant om byggede Motorfyrskib no: II, på sin position i Hyhavn , København.

Den til restaurant om byggede Motorfyrskib no: II, på sin position i Hyhavn , København.

Motorfyrskib no: II til eftersyn på Raun  Byberg Skibsværft i Esbjerg. Fotokopi: Fiskeri- og Søfartsmuseet Esbjerg

Motorfyrskib no: II til eftersyn på Raun
Byberg Skibsværft i Esbjerg. Fotokopi: Fiskeri- og Søfartsmuseet Esbjerg

Da det efter nogle år viste sig, at skibet økonomisk var for stor en mundfuld, var man tvunget til at skille sig af med skibet.

Det blev i januar 1985 solgt for 500.000 kr. til en ny og åbenbart usikker fremtid som restaurant i Nyhavn. Det blev købt af byggematador Arp Hansen, der allerede på det tidspunkt ejede Nyhavn Hotel, Hotel Opera og Gentofte Hotel. Måske er der læsere, som endnu erindrer en glad julefrokost med kolleger ombord.

Motorfyrskibet der har sin normale plads i Nyhavn KBH,blev den 7 Oktober 2002 flyttet til Frederiksholm Kanal, fordi der skulle være en stor udstilling i Bryggerihuset "Christian den IV"
For at  gæsterne få varmen og noget at spise , Skulle Motorfyrskib no: II ligge der til sidst i December 2002.

Sidste nyt:  kolapset og sunket.

Motorfyrskib no. 2 .gif
29-09-2006. Motorfyrskib no: 2 blev slæbt fra København til Polen. Den skulle restaureres, men hvem ved noget om det.

29-09-2006. Motorfyrskib no: 2 blev slæbt fra København til Polen. Den skulle restaureres, men hvem ved noget om det.