Fyrskib No. X

Bygget 1877 af egetræ , på De forenede Oplagspladser og Værfter på  Christianshavn Danmark.
Den første der blev bygget efter tegninger, fra det Engelske Fyrvæsenet  Trinity House.

Længde: 31,52 m
Bredde: 5,79 m
Dybgang: 3,20 m
Vægt: 139 BRT

Fyrskib no. X på sin plads:  Skt.Katharins Dok i London. GB. Foto: Media Press ca. 1997

Fyrskib no. X på sin plads:  Skt.Katharins Dok i London. GB. Foto: Media Press ca. 1997

Skibet blev udlagt på position
1878 - 1886 Skagens Rev
1887 - 1897 Læsø Trindel
1899 - 1908 Vyl
1909 - 1910 Ukendt position
1911 -    ?   Østre Flaks
Senere lå den på forskellige positioner.
1971 blev skibet solgt

Indsats 94 år.

 

Den første ejer var Christian Egelsborgs Fabrik i Holbæk, de brugte skibet til udenlandsk arbejdskraft, det blev dog forbudt af myndighederne. Så skibet blev solgt til Hobro Sejlklub som svømmende klubhus.

Skt Kathrins Dok i London GB. Foto: Media Press ca. 1997

Skt Kathrins Dok i London GB. Foto: Media Press ca. 1997

Den næste ejer Arkitekt Niels Spaabæk, købte skibet for den latterlige pris af 40.000 kr. og ombyggede den til restaurant.

Skibet lagde i Frederiksholm Kanal i København, ejeren havde også et restaurant skib i London.
På grund af en truende konkurs ville han stikke af med skibet til London, hvad der ikke lykkedes. I nærheden af Skagen blev han fanget af myndighederne, og skibet bragt til Skagen og fast forankret. Ved salget i 1971 blev lanternemasten fjernet., men blev igen sat på i 1995, ejeren Arkitekt Spaabæk kunne overtale Hørsholm kommune til at yde 5.000 kr. til køb af en lanternemast, fra et andet fyrskib der lagde i Nordsjælland.

Imod fyrvæsenets  vilje, der ellers fjernede alle lanternemaster når skibe blev solgt til private, monterede han en lanternemast i1980, på fyrskib no: X.

En ny ejer købte skibet af konkursboet , og drev den i nogle år som restaurant i Helsingør.dette endte også med konkurs i 1995, hvorefter skibet igen blev solgt.

Fyrskib No. X 1.jpg

August 1997 blev fyrskibet bugseret til Rochester i England, hvor den kom i tørdok og fik en grundig overhaling, Derefter blev den benyttet som restaurantskib på Skt.Katharins Dok i London. Maj 2008 blev den slæbt tilbage til København af den Engelske slæbebåd "Cristine" 2008 var der brand i skibet som dog hurtig blev slukket af Københavns brandvæsen, skibet ligger i dag på Refshaleøen og det ser ud til at der bliver arbejdet på den.

Nyt liv for den ældste fyrskib i Verden.

Verdens Ældste fyrskib bliver igen vækket af den nye ejer Mick Robin , der forhandles i øjeblikket med Københavns kommune om en kaj-plads i Nyhavn.Beliggenheden er meget vigtig da det er et stort beløb som skal forrentes. Min grundlæggende ide er dansk-fransk seafood inspireret restaurant, med et "drys" af Dansk design. Forstået således at alt drift-inventar vil komme fra Danske design virksomheder. Dansk skib, dansk design, danske råvarer - kort fortalt - et flydende showroom med det ypperste fra Danmark. Vores selskab hedder " FYRSKIB X Aps" Jeg vil herfra ønske alt held til at få den gamle dame vagt til live igen.

Nu tilbage i Danmark - ligger et sted i København.

Fyrskib No. X 3.jpg
Fyrskib No. X 2.jpg

Fyrskib fra 1877 risikerer ophugning

Sidste informationer pr. 16 marts 2013.

Fyrskib nr. X er nu solgt til en ukendt klient, der er ikke gjort noget særligt ved den endnu. Men man kan da håbe at den bliver bevaret.

Fyrskib nr. X er købt af en privat, skibet er total renoveret og indrettet til privat beboelse. har været vist i TV 2 den 25 Oktober, Skibet er blevet rigtig flot.

Skibet ligger på Refshalevej - København

Læs: En søndag sank drømmeboligen pludseligt i havnen: Nu er Carsten og Beth helt færdige