Fyrskib No. X
Bygget 1877 af egetræ , på De forenede Oplagspladser og Værfter på Christianshavn Danmark.
Den første der blev bygget efter tegninger, fra det Engelske Fyrvæsenet Trinity House.
Længde: 31,52 m
Bredde: 5,79 m
Dybgang: 3,20 m
Vægt: 139 BRT
Skibet blev udlagt på position
1878 - 1886 Skagens Rev
1887 - 1897 Læsø Trindel
1899 - 1908 Vyl
1909 - 1910 Ukendt position
1911 - ? Østre Flaks
Senere lå den på forskellige positioner.
1971 blev skibet solgt
Indsats 94 år.
Den første ejer var Christian Egelsborgs Fabrik i Holbæk, de brugte skibet til udenlandsk arbejdskraft, det blev dog forbudt af myndighederne. Så skibet blev solgt til Hobro Sejlklub som svømmende klubhus.
Den næste ejer Arkitekt Niels Spaabæk, købte skibet for den latterlige pris af 40.000 kr. og ombyggede den til restaurant.
Skibet lagde i Frederiksholm Kanal i København, ejeren havde også et restaurant skib i London.
På grund af en truende konkurs ville han stikke af med skibet til London, hvad der ikke lykkedes. I nærheden af Skagen blev han fanget af myndighederne, og skibet bragt til Skagen og fast forankret. Ved salget i 1971 blev lanternemasten fjernet., men blev igen sat på i 1995, ejeren Arkitekt Spaabæk kunne overtale Hørsholm kommune til at yde 5.000 kr. til køb af en lanternemast, fra et andet fyrskib der lagde i Nordsjælland.
Imod fyrvæsenets vilje, der ellers fjernede alle lanternemaster når skibe blev solgt til private, monterede han en lanternemast i1980, på fyrskib no: X.
En ny ejer købte skibet af konkursboet , og drev den i nogle år som restaurant i Helsingør.dette endte også med konkurs i 1995, hvorefter skibet igen blev solgt.
August 1997 blev fyrskibet bugseret til Rochester i England, hvor den kom i tørdok og fik en grundig overhaling, Derefter blev den benyttet som restaurantskib på Skt.Katharins Dok i London. Maj 2008 blev den slæbt tilbage til København af den Engelske slæbebåd "Cristine" 2008 var der brand i skibet som dog hurtig blev slukket af Københavns brandvæsen, skibet ligger i dag på Refshaleøen og det ser ud til at der bliver arbejdet på den.
Nyt liv for den ældste fyrskib i Verden.
Verdens Ældste fyrskib bliver igen vækket af den nye ejer Mick Robin , der forhandles i øjeblikket med Københavns kommune om en kaj-plads i Nyhavn.Beliggenheden er meget vigtig da det er et stort beløb som skal forrentes. Min grundlæggende ide er dansk-fransk seafood inspireret restaurant, med et "drys" af Dansk design. Forstået således at alt drift-inventar vil komme fra Danske design virksomheder. Dansk skib, dansk design, danske råvarer - kort fortalt - et flydende showroom med det ypperste fra Danmark. Vores selskab hedder " FYRSKIB X Aps" Jeg vil herfra ønske alt held til at få den gamle dame vagt til live igen.
Nu tilbage i Danmark - ligger et sted i København.
Fyrskib fra 1877 risikerer ophugning
Sidste informationer pr. 16 marts 2013.
Fyrskib nr. X er nu solgt til en ukendt klient, der er ikke gjort noget særligt ved den endnu. Men man kan da håbe at den bliver bevaret.
Fyrskib nr. X er købt af en privat, skibet er total renoveret og indrettet til privat beboelse. har været vist i TV 2 den 25 Oktober, Skibet er blevet rigtig flot.
Skibet ligger på Refshalevej - København